Resumé av de senaste veckorna (och staderna!)

Mycket har hant pa dessa veckor... 


Stockholm

Rumskamrater: Kelsey H & Shelsea
Jag fick bo hemma i nagra dagar! Mina foraldrar valde att vara vard at mig och tva till i casten. Det var verkligen superkul! Eftersom vi hade en fridag i Stockholm, sa fick jag dessutom traffa hela familjen!




Jag och min pappa var inbjudna till Mia Tornbloms seminarium om sjalvkansla. forutom att hon var valdigt intressant, sa var hon superrolig. Konstant! Jag skrattade sa jag grat!


Sundsvall
Rumskamrat: Naquita
Bodde hos polsk-svenska Lidia. En valdigt generos och rar kvinna.


Pa fridagen blev det museum och shopping.




Utanfor "forestallningsbygnaden" fanns det ett utkikstorn.



Jag och mexikanska Enrique fick bland annat den smarta iden att rulla ner (en bit) fran graskullen. Det var jattekul just da, men sedan upptackte jag
1. Jag var smutsig
2. Jag tappade min mobil under rullandet


Som tur var hittade jag mobilen senare...

Vanersborg
Rumskamrat: Lindsey
Vi var i nagra dagar hos den studerande Elisabeth. Vi beslutade att hon var for ung for att vara vardmamma, sa hon fick helt enkelt vara en vardsyster.


Vi gjorde (svenska) pannkakor :p

Hade Community Impact (volontararbete) pa ett alderdomshem. Vi fick bland annat sjunga for de aldre. Med hjalp av en karta lyckades jag och Lindsey hitta dit.

Forberedande infor sjungandet

Vi hade ocksa Regional learning pa ett vattenkraftverk. Mycket intressant!




Efter Vanersborg blev det 15 timmars bussresa till Cottbus i Tyskland...


Cottbus
Rumskamrater: Kelsey K & Leslie
Vi hamnade hos den rara kvinnan Heike. Hon var en aning osaker pa sin engelska och jag var den enda som hade nagon som helst tyska bakgrundav oss tre. Jag blev tolken. Eftersom jag inte talar flytande tyska, blev det lite krangligt ibland, men, men. Jag fick en anledning att ova upp min tyska :)

Den forsta dagen fick vi hjalp av hennes dotter (som var engelsktalande). Det var skoj :) Synd att hon var tvungen att aka pa sondagkvallen.




Sjalvklart blev det lite regional learning :)



Warzawa
Rumskamrat: Lise
Vi fick bo hos en studerande 25-arig tjej vid namn Marta.
 
Lise, Marta & Jag i Warzawa

En trevlig tjej, men valdigt spontan och naiv...

1. "Har far ni en karta. Ni ska aka till den har stationen och vara framme till den har tiden"
2. "Jag kan tyvarr inte komma till eran forestallning ikvall. Ni vet hur ni tar er hem."


Det laskigaste var nar vi skulle aka hem fran sista forestallningen. Vi stod utanfor prten till lagenheten klockan 1 pa natten och kunde inte komma in! Vi hade namligen inte portkoden. Som tur var fanns det en snall (men icke engelsktalande) vakt som hjalpte oss in.

Lite laskigt var det att aka kommunalt i Warzawa. Alla ar inte engelsktalande (och vi kan ingen polska!)
 

Vi firade halloween i Warzawa. Sjalvklart blev det halloween-party!
  
och vinnaren av basta utkladnad blev...



Pickachu!

Under halloween firandet blev jag av med min kamera. Som tur var fick jag tillbaka den tva dagar senare...

Zabrze
Rumskamrater: Stephanie & Nolwen
Hamnade hos en otrolig snall & rar familj. Vi hade spraklektioner pa kvallarna (min vardsyster ville lara mig svenska, sa hon fick lara mig polska och jag fick lara henne svenska :p)

Akte pa en forkylning och fick ta en sjukdag.

Min vaska gick sonder.
 


Titta vad jag hittade... i Polen av alla ställen!
  

Pa lordagen akte vi och besokte koncentrations-/dodslagret Auschwitz. Det var larorikt, men inte sa varst upplyftande...




Vardfamiljen :)

Sedan blev det 15-timmars bussresa till Kolding i Danmark.

Kolding
Rumskamrat: Mig sjalv
Ja, har ar jag nu pa mitt rum hos min vardfamilj i Kolding. Imorgon aker vi till Berlin, Tyskland. Ska ta och packa snart.

Vi har haft Community Impact (volontärarbete) på ett "children center" och har dar fatt leka med barn.

Vi har fatt traffa borgmastaren

Tre svenskar och en dansk ;)


Vi har ocksa haft workshops om:
1.Varderingar
2. Svalt & fattigdom



Idag hade vi Hometeam-Olympics. Tyvarr, vann inte varat homteam, men kul var det i alla fall.

  

Hometeam nr 2 :)

Pa eftermiddagen blev det film. "Slumdog millionaire" och halva "Hangover" (berätta inte slutet!)

Som jag sa tidigare, jag har akt pa en forkylning. Jag hoppas att den slapper snart. Det ar inget kul att ha rinnasa och hosta!


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0