Volontärarbete på spanska

Hade en smula underlig dag idag...

Eftersom jag är med i costume crew, så var jag och två av de andra beredda på att vi skulle tvättat kläder idag. Så blev det inte..

När vi kom till morgonsamlingen, var vi klädda i våra vardagskläder. Då fick vi veta att vi skulle iväg på volontärarbete istället för kostymtvättning (vi hade alltså behövt kläder vi kunde smutsa ner). En firma skulle tvätta scenkläderna åt oss.
Flexibla som vi är, går vi tre till våran chaufför. I bilen börjar vi fundera på olika saker, såsom vad vi egentligen skulle få göra, hur mycket spanska kunde vi tillsammans (vilket var "moy pocito", alltså mycket lite), etc.

Bilen stannade till slut utanför en skola. Chauffören visade oss runt lite grann och ledde oss senare in i ett klassrum fullsatt med lågstadieelever. Han ville att vi tre skulle presentera oss själva...på spanska!
Efter presentationen tog han oss till ett växthus. Där gav han oss instruktioner om vad vi skulle göra (på spanska). Tätt bakom oss stod ett 20-tal barn och tittade på oss. De började sedan att rensa ogräs och liknande. Vi följde deras exempel...

Vid lunchen hade vi många nyfikna blickar på oss (kändes lite konstigt att bli uttittad när man åt :/). Vi gjorde djärva försök till att prata med barnen. Vi lyckades ibland, andra gånger var de väldigt blyga.
Sedan kom en tjej fram till mig och frågade om vi ville spela basket. "Visst" svarade vi. Genast var vi två (över)fulla lag och fler ville vara med och spela. "Visst" svarade vi.
Efter ett tag urartade spelandet en aning. Barnen ville ha våra autografer, telefonnummer, e-mail adresser, o.s.v. De trängdes och gjorde allt för att komma fram till oss och få våra uppgifter. Kändes en aning konstigt...

Efter lunchen jobbade vi i växthuset igen. Jag fick med mig några barn att jobba i trädgården utanför. De hade de mest intressanta konversationerna med mig... på spanska. Det var trots sin låga ålder (9 år) väldigt förstående och hjälpsamma. De gjorde vad de kunde för att jag skulle förstå vad de pratade om. De pekade på olika saker och sa vad de hette (ex. pasto=gräs) och förklarade flera gånger för mig en och samma sak på olika sätt. Sedan ville de att jag skulle berätta vad olika saker hette på engelska och svenska.

Vid slutet av volontär-arbetsdagen fick vi många kramar av barnen. De undrade också om vi skulle komma tillbaka dagen efter. Tyvärr, det skulle vi inte, fast jag gärna skulle gjort det...




P.S. Fick föresten kaninkött till lunch. Blev en aning upprörd när jag efteråt fick veta att jag faktiskt hade stoppat i mig det... D.S.


Kommentarer
Postat av: Katie

Ja, det ska man absolut!



Vad roligt med volontärarbete! Du lärde dig säkert massa med spanska :D

2009-09-10 @ 08:13:00
URL: http://katie.blogg.se/
Postat av: Alessandra

Kul, att komma in lite i landet och se hur det fungerar på riktigt, en upplevelse att minnas!

Ha en toppen dag!

2009-09-10 @ 09:10:38
URL: http://alessandra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0