Svält & fattigdom

Jag vet att det var förfärligt länge sedan jag bloggade sist. Jag ska lägga upp en summering av vad jag gjort de senaste veckorna, men först vill jag beröra detta ämne.

Igår ägnade vi eftermiddagen/kvällen åt ämnet svält och fattigdom i världen. Jag blev minst sagt upprörd...

*Av jordens befolkning (ungefär 5-6 miljarder), lever ungefär 50% (ungefär 2.7-2.8 miljarder) i total fattigdom & svält.

*Ungefär en 1% av världens befolkning har ett bra hem och vet att de kan äta sig mätta varje dag. De har lyxen att bestämma vad de vill äta varje dag och hur mycket de vill äta.

Ja, jag kan garantera dig att både du och jag är en del av den procenten...


Det finns så många i världen som knappt har mat för dagen eller ingen mat alls. De är glada om de ens får någonting. 

Om ungefär 6 veckor är det julafton. Jag kom att tänka på den här låten...



Nu när det snart ska börja julhandlas, skulle det inte vara bra att önska sig något gott för världen? Bli fadder? Skänka pengar till en organisation?
Några förslag på liknande julklappar?


Kom ihåg: "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något". Allt vi gör, gör skillnad!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0