Ungdomsanstalt på spanska

Hade community service (volontärarbete) idag igen. Denna gång var det på en ungdomsanstalt...
 
På denna anstalt var de intagna mellan 14-20 år. Alla förutom fem var killar.

Jag och tre till i casten var där. Vi lekte lekar och gjorde sammarbetsövningar med dem, till exempel fick de göra "den mänskliga knuten" (man står i en cirkel, tar tag i två händer och ska försöka genom sammarbete få upp knuten till en cirkel), "4 hörn" (grupper med 4 personer i varje. Varje grupp får ett papper, alla i gruppen får ett varsitt hörn där de ska skriva tre unika saker om sig själva. I mitten av pappret skulle de skriva tre saker de hade gemensamt) och på eftermiddagen fick de rita sin "personliga flagga" och sedan berätta vad den symboliserade. Vi andra ritade också en varsin flagga. Så här blev min :)



Det var väldigt intressant att träffa dessa ungdomar. De betedde sig som vilka tonåringar som helst. Vissa var lite kaxiga emellanåt (men med glimten i ögat!), andra var blyga. Det var svårt att förstå att de faktiskt hade begått något slags brott!

Jag hade redan tidigare tanken om att vi alla är människor med ett förflutet och en framtid och att vi alla har mål och drömmar med våra liv. Under denna dag lyckades jag fördjupa den visdomen...


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0